Coincidenţe UTI la Primăria Galaţi. Se dă și aici undă verde?

Arestarea patronului de la UTI nu prea a făcut vâlvă prin oraş, cum ar fi fost de aşteptat. E drept că nici nu au prea fost semnalate alte coincidenţe cu oraşul din josul Dunării în afară de faptul că ŞI aici UTI implementează sistemele, cică inteligente, care vor duce la sincronizarea semaforizării într-o „undă verde”. Pe de altă parte, în liniștea suspectă lăsată asupra contractului de la Galați, se ascund o sumă ciudată și premize de funcționare riscantă, precum cea de la București.

Deși s-a insistat foarte mult pe ideea că, de când a venit în scaunul de edil-șef, Marius Stan nu a făcut nicio investiție pe bani europeni, ci doar din surse bugetare proprii, iată că, atunci când a fost vorba de firma fiului generalului de securitate Urdăreanu S. Tiberiu, s-a putut întocmi proiect european. Între noi fie vorba, în Ungaria anului 1993, se putea traversa Budapesta cu unda verde în 20-25 de minute la 40 km/h media.

Lansată în ianuarie, anulată în martie şi reluată, licitaţia organizată de Primăria municipiului Galaţi pentru „unda verde” – Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii – a fost adjudecată de un consorţiu condus de UTI Grup SA, cu o ofertă de 13,7 milioane de lei. De notat diferența foarte mică față de prețul de pornire, dat de estimările iniţiale din caietul de sarcini, 13,8 milioane de lei. Dar ce să-i faci dacă s-au prezentat doar doi concurenți?…

Stelele lui UTI sclipesc alături de cristalele lui Swarovski

De fapt, în ciuda pedigree-ului securistic al proprietarului companiei, Urdăreanu fiind fiu de fost general de Securitate, UTI Grup nu a câștigat singură această licitație la Galați. Ci, coincidență, în asociere cu Swarco Traffic, aparent sucursala românească a unei firme elvețiene deținută de vestitul Manfred Swarovski, magnatul cristalelor omonime.

Ei bine, la începutul acestui an, cei de la UTI erau în mare dispută cu Swarco, la Timișoara. „Fruncea” Banatului era cât pe ce să piardă finanțarea europeană a aceluiași gen de sisteme inteligente ca și la Galați deoarece, descalificată din cauza neîndeplinirii condițiilor cerute de licitație, UTI contesta pe toate căile căștigătoarea Swarco. Primarul Robu anunţa atunci că va depune plângere penală împotriva UTI, pentru contestații nefondate, dar nici cu Manfred Swarovski nu a vrut să se întâlnească, la insistențele acestuia, cât timp licitația a fost în dispută.

Mai mult, la Iași, aceleași sisteme inteligente l-au dus din nou după gratii pe fostul primar, Gheorghe Nichita, sub acuzații de 10% din contract sub formă de mită de la Urdăreanu. Coincidență, asocierea UTI-Swarco are la Galați și un al treilea membru: Mobilis SRL. Care, ce să vezi, este o firmă din Iași!…

tiberiu_urdareanuFoto: AGERPRES, Grigore Popescu

Iar coincidențele ciudate care gravitează (ce cuvânt incendiar!) în jurul contractului cu UTI pentru sisteme inteligente nu se opresc la cele de mai sus!

Sub Oprescu, semafoarele bucureștene s-au oprit!

Semafoarele inteligente din Bucureşti sunt oprite în multe locații de aproape patru luni din cauza unor cabluri rupte. Sistemul care ar trebui să fluidizeze traficul în intersecţiile aglomerate nu mai funcţionează, relatează un articol de pe mariustuca.ro. Şi, cum primăria nu are un contract de mentenanţă, nimeni nu repară sistemul. Intrarea acestuia în colaps a forţat-o pe directoarea Administraţiei Străzilor să îşi dea demisia. Alina Roman fusese numită în fruntea instituţiei in 2008, în primul mandat al lui Sorin Oprescu, după ce anterior fusese şef de serviciu la Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement. La Galați, serviciul de licitații al Primăriei, conduse de Gianina Roman (!), nu a avut nicio remușcare vizavi de ce se va întâmpla DUPĂ ce se implementează sistemul.

Conform documentației de licitație, ”în baza contractului se va realiza un sistem inteligent pentru managementul traficului în vederea creșterii fluenței și siguranței circulației și a prevenirii criminalității și supraveghere video, respectiv se vor furniza echipamente care vor fi montate și instalate. Se vor executa lucrări necesare pentru punerea în funcțiune a sistemului, se vor realiza probe tehnologice și teste, va fi instruit personalul în vederea exploatării sistemului, în conformitate cu cerințele impuse prin documentația tehnică”. Și punct. Nimic despre cine va întreține și, mai ales, pe ce sumă, aceste instalații. Fiindcă, iată, la București, sistemul a „crăpat” şi aşa a rămas de… șase luni!

P1110268

Sistemul a costat 21 de milioane de euro și Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare l-a finanțat în mare parte. Primăria Capitalei nu a mai înnoit însă contractele de mentenanță și acum circulația a revenit la situația din anii 2000. Adică haosul în coloană și consumuri de combustibil cu 40% mai mari. Un reportaj edificator despre problemele aplicării „Planului de Mobilitate Urbană”, „sistemele inteligente” de semaforizare și modul în care BERD s-ar putea întoarce după bani, la Bucirești, puteți vedea aici. Aşa poate înţelegem şi dece, după discuţii prelungite cu BERD-ul, la Galaţi, Marius Stan a semnat cu… CEC-ul pentru acordarea unui împrumut…

Dar despre investiţiile finanţate din acesta, inclusiv Orăşelul Copiiilor, restul de stradă Traian şi nişte străzi din Valea Oraşului vom vorbi ceva mai târziu, pe larg.

Galațiul ar putea deveni campion absolut. La accidente

Cel mai depopulat între primele 10 ale României ca mărime, Galațiul ar putea deveni și mai lipsit de locuitorii săi. În condițiile în care se întâmplă zeci de accidente din cauza proastei semnalizare cu indicatoare, grabei sau a schimbării ordinii de prioritate peste noapte (vezi cazul transformării Inelului de Rocadă în sens giratoriu), Galațiul are șanse să-și scadă drastic populația. Gândiți-vă cum va fi când semafoarele „inteligente” se vor prosti arătând culorile aiurea sau se vor bloca pur și simplu.

Deocamdată, să ne amintim doar că, inițial, valoarea totală a contractului gălățean fusese estimată la 14,9 milioane de lei. Însă Primăria a fost obligată să anuleze licitaţia lansată în ianuarie 2015, din cauza unor „abateri grave de la prevederile legislative”. S-au făcut apoi corecţii privind modul de calcul a cheltuielilor cu „diverse şi neprevăzute” şi astfel s-a ajuns la valoarea licitată de 13,8 milioane de lei, respectiv 13,7 milioane pentru UTI & Co. Așadar, motive serioase ca pe viitor să mai citiți aici lucruri interesante despre „unda verde” la Primăria Galați. Fiindcă pe străzi are toate șansele să fie cam albastră situația…

, , , , , , , , , , , ,

About Anghelos

Mihai Angheluță a debutat în cotidianul gălățean „Viața liberă”, în ultimul an de liceu, intervievand vedete din jazzul autohton la unul dintre primele festivaluri de gen. În anii facultăţii, a colaborat la două posturi de radio locale, ca redactor muzical, realizator de emisiuni și, ocazional, reporter. După licenţierea în filologie, nu a rezistat mai mult de doi ani ca profesor sau traducător. S-a reîntors la presă, fiind angajat redactor plin al „Vieţii libere” între 1999 și 2001. Specializat în investigaţii şi justiție, a evadat adesea în subiecte economice, reportaje, radiografii sociale, recenzii culturale ori spațiul virtual al internetului. Din presa scrisă a trecut la televiziune, fiind aproape un an reporter și realizator de emisiuni la Express TV Galaţi-Brăila. Cum presa a intrat într-un declin după 2000, a mai făcut o ultimă încercare, la un săptămânal sindical, timp de câteva luni. În fina, s-a văzut nevoit să facă o schimbare de domeniu. Cum jurnalismul e singura ocupație pe care a practicat-o cu entuziasm, iar răspândirea internetului a adus noi oportunităţi, s-a reapucat de scris în 2008, colaborator al unei publicații online, enzine-ul antidotul.ro. În 2011, a revenit la cotidianul în care a debutat. Și a constatat că jurnalismul angajat, cu atitudine, încă nu face rating major, cel puţin în provincie. Prin urmare, a inițiat ANTItudinea, o abordare critică a problemelor civice, găzduită de blogul colectiv madeingalati.ro. Pe acesta îl construieşte ca un viitor portal, o piață publică virtuală - spațiu de manifestare pentru o comunitate care-şi (re)descoperă spiritul combativ.

View all posts by Anghelos

Trackbacks/Pingbacks

  1. EUROPĂCĂLEALĂ: BANI spânzuraţi AIUREA pe faţade de BLOCURI - Made in Galaţi - 5 ianuarie 2016

    […] un moment dat rigurozitatea relatării faptelor în folosul stilului. Afirmam în articolul despre cum bagă UTI traficul rutier gălăţean în viteză şi Primăria Galaţi pe harta DNA că semafoarizarea inteligentă este singurul proiect pe bani europeni pus în practică de când […]

Leave a Reply