CONTRACT ABUZIV: Noua miliţie şi agentul termic care bate cu factura

Ne aşteptam ca, după apariţia primului articol în care contractul Calorgal este luat la puricat, presa, aflată cică în slujba gălăţeanului, să sară de pixuri în sus. Şi să ofere propiile analize, confruntări cu autorităţile, precizări ale operatorului de agent termic. Ţi-ai găsit! La Galaţi, batista pe ţambal este cuvântul de ordine.

Citeşte şi CAPCANELE CONTRACTULUI CALORGAL, PUNCT CU PUNCT

Aşa că ne facem pe mai departe datoria şi vă rezumăm noi punctele în care relaţia dintre operatorul de agent termic zămislit de ilustrul primar şi cetăţenieste puternic viciată, deviind periculos de la prevederile legale.

Gicalorimetrele, din nou la discreţia celor chitiţi să le evite

Calorgal încearcă să perpetueze obiceiul Apaterm de a scoate gigacalorimetrele  de la scară și a le remonta când își aduc aminte, eventual când după ce s-a încheiat sezonul rece.

O paranteză mi-aș permite aici, ca să realizați cam despre ce implicații este vorba. Chiar în blocul subsemnatului am avut un asemenea caz. Relativ nou, acesta are gigacalorimetre din prima zi, dar, prin 2007-2008, acestea au fost luate chipurile pentru verificarea metrologică. Ne uitam ca proștii unii la alții, în ședința de asociație, și nu reușeam să ne dăm seama de unde provin cheltuieli de încălzire duble față de cele obişnuite.

Până la urmă, am reușit să ne dăm seama că, în loc de 20 de gigacalorii, cât consumam în medie pe o scară, ni se facturaseră vreo 40. Administratora „uitase” să ne spună că, prin aprilie precedent, gigacalorimetrele fuseseră luate la metrologizat. Și cele 15 zile calendaristice legale până la înlocuire se transformaseră în… aproape nouă luni, de venise și o nouă iarnă și noi tot n-aveam aparate de măsură pe țevile generale de căldură.

La acea vreme, blocul nostru era cam singurul din cartier care avea gigacalorimetre și, evident, sumele de la întreținere contrastau flagrant cu cele ale blocurilor din împrejurimi, spre invidia vecinilor de cartier.

74237

Să vedeți apoi luptă pentru a obliga Apatermul să aplice modul de calcul la alegerea consumatorului, cum ne dădea dreptul legea! Adică în baza facturii din cea mai friguroasă lunii a iarnii precedente și nu după dubioșii lor coeficienți de calcul, deciși la nivel local…

Ca o atenționare: iarna trecută, în prag de faliment, Apatermul a mai demontat o dată aceste gigacalorimetre cam prin toate cartierele. Dacă m-am dus după șeful contorizării și l-am somat să le remonteze în termenul legal, la noi la scară a fost repus pe la mijlocul lunii decembrie. La cealaltă scară, unde n-a avut cine să umble cu jalba – la sfârșitul lui martie. Deci, atenție la… nebăgarea de seamă!

Citeşte şi ARE CALORGAL LICENŢĂ VALABILĂ SAU OPEREAZĂ CU DEDICAŢIE?

Ideea este că cei de la Calorgal introduc un paragraf, la obligațiile furnizorului, Art. 7 (15), pe care legea nu-l menționează. Sună așa: „să scoată  din instalaţie contorul de energie termică numai în cazul în care: ca urmare (sic!) a ieşirii din marja de eroare a grupurilor de măsurare a energiei termice datorate (!) deconectarilor individuale”.

Mănăreala legii este atât de eviudentă și din cauza formulării agramate, după cum vă puteți da seama. Calorgal au lipit cu scotch limba de lemn de se vede de la o poștă.

Dar, în esență, pe lângă aberația tehnică (ce are a face una cu alta?) Calorgal își rezervă dreptul să constate ei înșiși, cu de la ei putere, că, pentru unele blocuri vezi-Doamne, gigacalorimetrele nu mai merg în marja de eroare. Cică sunt prea multe centrale individuale pe scară/prea puțini racordați la sistemul centralizat. Și atunci facturează la paușal cum știu ei mai bine și v-am arătat mai sus…

Banii în față, dreptatea la urmă

La art. 9, unde încep obligațiile utilizatorului, Calorgal face o nouă inginerie, de data asta financiară. Pe lângă faptul că pune direct în sarcina utilizatorului penalităţile datorate – deşi relaţia se desfăşoară tot prin asociaţia de locatari, cea care trebuie să strângă bani în avans după metoda brevetată la Galaţi – mai obligă şi la plata „în ordinea scadenţei” a facturilor. Adică, dacă aveţi o factură de contestat şi, respectiv, amânat plata acesteia până la rezolvarea diferendului, nu vă vor accepta plata facturilor ulterioare, încărcându-vă, evident, cu penalităţi şi la acestea. Deci, călcând inclusiv pe legislaţia fiscală, pe drepturile consumatorului etc., Calorgal vrea neapărat să încaseze, indiferent de calitatea serviciilor. Iar cu preţul corect mai vedem…

Mai mult, două alineate mai departe, pentru verificarea instalaţiilor de utilizare a energiei termice aflate în folosinţa sau pe proprietatea sa utilizatorului sau al operaţiunilor de debranşare a acestora în caz de neplată sau avarii ori pentru prelevarea datelor necesare facturării consumurilor, accesul furnizorului nu trebuie „permis”, ca în cazul contractului legal, ci „asigurat”. După cum lesne vă puteţi da seama, la mijloc vor fi implicate nişte sume, evident…

Bineînţeles, Calorgal cu cei care se separă de sistemul centralizat are ce are şi, de aceea, a introdus la art. 9 alin. 8 un nou paragraf prin care obligă utilizatorii „să aducă la cunostinţă furnizorului, în termen de max. 15 zile lucrătoare înainte de începerea sezonului rece” orice modificare referitoare la instalaţii, dar şi să comunice toate „actele legale în acest sens”, ameninţând utilizatorul că, altminteri, va suporta consecinţele. Fiţi atenţi la miliţia cu agentul termic în subordine!…

FEATURE - CALDURA - GIGACALORIE

Şi la alineatul 12 Calorgal îşi bagă coadaîn acte la care, în mod normal, nu ar trebui să aibă acces cât timp căldura se socoteşte pe bază de gigacalorii consumate, nu empiric, pe bază de suprafaţă încălzită, ca pe vremea comuniştilor. Şi obligă utilizatorul „să calculeze şi să predea furnizorului de energie termică deciziile emise de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari privind recalcularea suprafeţei utile luate în calcul la repartizarea energiei termice, ca urmare a modificării suprafeţei echivalente termic a corpurilor de încălzire din spaţiile cu destinaţie de locuinţă, în cazul facturării individuale, numai pe baza actelor legale care au stat la baza acestei modificări şi însoţite de un breviar de calcul. În caz contrar utilizatorul va suporta consecinţele ce decurg din aceasta”.

Premize pentru noi taxe

Şi, când spuneam mai sus de miliţie, să nu credeţi că era doar o figură de stil! Iată mai departe paragrafele introduse cu de la sine putere de Calorgal, peste contractul-cadru legal. Abuz în toată regula, în scopul de a încasa tot ce se poate din debranşări, reparaţii, modificări etc., obligând utilizatorul:

17). – să execute lucrări de reparaţii capitale a instalaţiilor de încălzire şi apă caldă de consum aflate pe proprietatea sa numai pe baza unei documentaţii tehnice legal aprobate;

(18). – să nu golească instalaţiile interioare în vederea executării unor modificări (extinderi, înlocuiri corpuri radiante, deconectări, debranşări, reconectări, rebranşări) sau reparaţii fără acordul scris al furnizorului cu excepţia cazurilor de avarii, de prevenire a acestora sau de forţă majoră, aducând la cunostinţă furnizorului acest fapt deîndată ce acest lucru va fi posibil;

(19). – debranşarea/deconectarea totală a instalaţiilor interioare de încălzire şi/sau apă caldă ale utilizatorului se efectuează contra-cost numai de către furnizor în termen de maxim 45 zile de la data solicitării, după verificarea documentelor care dovedesc îndeplinirea condiţiilor stabilite de reglementarile legale în vigoare;

(20). – să desemneze persoane, la nivel de bloc sau scară de bloc, după caz, care să asigure accesul personalului furnizorului, la aparatele de măsură în vederea citirii sau exploatării curente. Persoanele desemnate de către reprezentantul utilizatorului vor fi comunicate în scris către furnizor precizând numele, prenumele, adresa şi numărul de telefon a acestora, în termen de maxim 15 zile calendaristic de  la semnarea prezentului contract;

(21). – să solicite rezilierea prezentului contract şi încetarea furnizarii serviciului în termen de 15 zile de la înstrăinarea imobilul.

Mai pe scurt, nimeni nu va mai mişca în front fără Calorgal şi fără, mai ales, să le dea acestora tainul. Dacă ar fi să fim doar răutăcioşi, am putea să-i întrebăm pe cei de la Calorgal doar atât, vizavi de prevederile alineatului 20: v-aţi scos licenţă de operator de date personale, măi abuzivilor? Că vizavi de licenţa pe baza căreia vi s-a încredinţat operarea agentului termic noi ne-am lămurit. Poate se lămureşte şi DNA-ul, curând…

Până atunci, vom continua să prezentăm abuzurile din contract. Măcar şipentru a le deschide ochii cetăţenilor atunci când toţi ceilalţi, jurnaliştii fără cauză dar plini de aere deontologice, se prefac că nici ei nu văd.

, , , , , ,

About Anghelos

Mihai Angheluță a debutat în cotidianul gălățean „Viața liberă”, în ultimul an de liceu, intervievand vedete din jazzul autohton la unul dintre primele festivaluri de gen. În anii facultăţii, a colaborat la două posturi de radio locale, ca redactor muzical, realizator de emisiuni și, ocazional, reporter. După licenţierea în filologie, nu a rezistat mai mult de doi ani ca profesor sau traducător. S-a reîntors la presă, fiind angajat redactor plin al „Vieţii libere” între 1999 și 2001. Specializat în investigaţii şi justiție, a evadat adesea în subiecte economice, reportaje, radiografii sociale, recenzii culturale ori spațiul virtual al internetului. Din presa scrisă a trecut la televiziune, fiind aproape un an reporter și realizator de emisiuni la Express TV Galaţi-Brăila. Cum presa a intrat într-un declin după 2000, a mai făcut o ultimă încercare, la un săptămânal sindical, timp de câteva luni. În fina, s-a văzut nevoit să facă o schimbare de domeniu. Cum jurnalismul e singura ocupație pe care a practicat-o cu entuziasm, iar răspândirea internetului a adus noi oportunităţi, s-a reapucat de scris în 2008, colaborator al unei publicații online, enzine-ul antidotul.ro. În 2011, a revenit la cotidianul în care a debutat. Și a constatat că jurnalismul angajat, cu atitudine, încă nu face rating major, cel puţin în provincie. Prin urmare, a inițiat ANTItudinea, o abordare critică a problemelor civice, găzduită de blogul colectiv madeingalati.ro. Pe acesta îl construieşte ca un viitor portal, o piață publică virtuală - spațiu de manifestare pentru o comunitate care-şi (re)descoperă spiritul combativ.

View all posts by Anghelos

3 Responses to “CONTRACT ABUZIV: Noua miliţie şi agentul termic care bate cu factura”

  1. D.Z. Says:

    Referitor la punctul 20: Adica sa desemnam pe cineva din bloc sa-i aduca pe straini la noi in casa? Sa le dam si un rand de chei sa nu se chinuie prea mult? N-am inteles….

    Reply

  2. sorin Says:

    Atata timp cat acest calorgal NU a furnizat niciodata agent termic pentru incalzire si nici macar nu stiu daca vor putea sa furnizeze , consider ca este un mare abuz (tupeu) ca sa ceara bani pentru debransarea de la caldura.

    Adica ceri bani ca sa nu (mai) dai ceea ce tu in realitate nici macar nu poti da… clauza cel putin abuziva, daca nu chiar si penala.

    La iarna or sa ceara oare de la cei debransati sa plateasca racoarea care trece prin tevile comune din apartamente? Sau cei debransati vor fi indreptatiti sa ceara bani la calorgal ca le incalzesc tevile ca sa nu pocneasca din cauza gerului ce va circula prin ele ?

    Galatiul este un oras frumos , cu un potential enorm!! si cu oameni destepti si frumosi. Pacat ca nu stim sa ne alegem conducatorii…
    Stan+Bacalbasa – atat am putut noi scoate in fata ?
    Serios ???

    Reply

Leave a Reply