Încă un parapet victimizat pe Oțelarilor

Sâmbătă, 23 august, la câteva minute după miezul nopții, încă un parapet a fost distrus într-una din stațiile de tramvai de pe Oțelarilor. Dincolo de ciudățenia accidentului în sine, sunt de remarcat atât fragilitatea și pericolul pe care îl reprezintă acești parapeți în caz de accident, dar și lentoarea autorităților în a corecta condițiile de trafic.

O porțiune consistentă din gardul de metal a fost azvârlită tocmai pe trotuarul unde, din fericire, nu se afla nimeni. Pe de altă parte, șoferul autovehicului „înfipt” în refugiu susținea că doar a evitat un pieton deși, culmea!, impactul cu parapetul s-a produs chiar la trecerea de pietoni din dreptul unui supermarket.

P1070608

De ce nu sunt văzute trecerile de pietoni pe Oțelarilor

Indiferent cât de inadecvat și-a condus șoferul brăilean mașina de a reușit să încalece atât de bine refugiul cu tot cu gard, nu pot fi trecute cu vederea amănunte esențiale pentru siguranța traficului.

Fiindcă noi am procesat ilustrațiile foto și video la acest articol, trebuie menționat că, în realitate, ele sunt mult mai întunecate. În zonă, iluminatul public pe partea supermarketului este „strategic” întrerupt chiar de dinaintea trecerii de pietoni, acesta fiind lăsat „în sarcina” reflectoarelor de pe peretele magazinului.

Indicatorul de ocolire pe care bietul Logan tocmai l-a pus la pământ era unul din tablă ordinară vopsită, nicidecum unul reflectorizant, cum prevăd normele europene. Asta deși bulevardul face parte dintr-un ansamblu de străzi reabilitate din fonduri europene, cu patru milioane de euro pe kilometru. Cât kilometrul de autostradă bulgărească…

Mai mult, spre deosebire de alte refugii de pe Oțelarilor, Stadionului sau Asachi, înaintea acestuia nu au mai fost prevăzuți popi reflectorizanți, pentru avertizarea pe timp de noapte.

P1070610

Garduri de protecție sau de corecție?

Un semn de întrebare ridică și eficiența protecției pietonilor pe aceste refugii. La cât de departe a sărit bucata de gard în urma impactului și la cât de ușor a fost pentru un amărât de Logan să-l „defrișeze”, te întrebi pentru ce au fost prevăzute aceste garduri. Doar pentru a mâna, precum vitele în țarc, pietonii către locurile de acces din capete?

La atâtea accidente soldate cu victime nevinovate acroșate pe refugii, dacă tot s-a făcut o reabilitare pe bani grei (patru milioane de euro pe kilometru, pentru procurorii care au descis mai târziu internetul), nu se puteau prevedea și niște garduri solide, eventual cu întăritură în capătul dinspre care vin autovehiculele? Sau au fost făcute din aluminiu, ca un gărduț ordinar, fiindcă e mai scump dar mai ușor de instalat?

P1070609

Un simplu parapet dublu, din corniere sudate, lat de un metru și înalt maxim tot de-atât, în capătul refugiului, ar proteja atât pietonii cât și fragilul și costisitorul gărduț. Pericolul mortal s-ar transfera asupra șoferilor neatenți, ar riposta cârcotașii. Da, dar și pentru asta există soluții, vezi amortizoarele de impact pe autostrăzile intravilane nord-americane.

CanadaHighwayAmortizoare de impact într-o intersecție de autostrăzi la periferia orașului Toronto, Canada. Foto: Google Street View

Și cu victimele colaterale cum rămâne?

Este foarte simplu să închizi cazul dând exclusiv vina pe șoferul neatent. El are airbag, are asigurare CASCO dacă se știe neîndemânatic, are ce merită dacă e iresponsabil în fond.

Dar cum rămâne cu nevinovații? În caz că mai „rade” și vreun pieton, cine-i plătește viața, dincolo de bani? Că și la bani am văzut cât de păguboasă este municpalitatea. Și acum e în aceeași stare parapetul distrus la stația următoare, în apropierea intersecției cu Stadionului, la două după accidentul care l-a pus la pământ.

N-or fi toți șoferii niște ratați, gata să se dezintegreze în primul obstacol. Și dac-ar fi așa, curios cum unele accidente se întâmplă mai mereu în aceleași locuri. Municipalitatea, administratorul drumului, poliția rutieră, siguranța traficului nu au nicio treabă cu asta, nu-și pun nicio problemă? N-au nicio idee de prevenție? Nicio responsabilitate pentru eventualii nevinovați prinși la mijloc? Nici pentru bunul public?

Evident, nu. Până și constatarea accidentului de aseară s-a făcut abia după două ore fiindcă toate mașinile de poliție erau ocupate să dea bine la o desfășurarea de forțe „cu clopoței”. Un filtru grandios și ineficient, pe străzi centrale unde nu se-ntâmplă mai nimic, dar erau în văzul tuturor, inclusiv al celor care aveau motive să evite aceste filtre…

P1070602Mai jos puteți vedea un scurt film de la locul accidentului care, în mod cert, nu a interesat pe nimeni și nici pe viitor nu va pune cuiva vreo problemă existențială…

https://www.youtube.com/watch?v=TzRIGQcK9iM

, , , , , , ,

About Anghelos

Mihai Angheluță a debutat în cotidianul gălățean „Viața liberă”, în ultimul an de liceu, intervievand vedete din jazzul autohton la unul dintre primele festivaluri de gen. În anii facultăţii, a colaborat la două posturi de radio locale, ca redactor muzical, realizator de emisiuni și, ocazional, reporter. După licenţierea în filologie, nu a rezistat mai mult de doi ani ca profesor sau traducător. S-a reîntors la presă, fiind angajat redactor plin al „Vieţii libere” între 1999 și 2001. Specializat în investigaţii şi justiție, a evadat adesea în subiecte economice, reportaje, radiografii sociale, recenzii culturale ori spațiul virtual al internetului. Din presa scrisă a trecut la televiziune, fiind aproape un an reporter și realizator de emisiuni la Express TV Galaţi-Brăila. Cum presa a intrat într-un declin după 2000, a mai făcut o ultimă încercare, la un săptămânal sindical, timp de câteva luni. În fina, s-a văzut nevoit să facă o schimbare de domeniu. Cum jurnalismul e singura ocupație pe care a practicat-o cu entuziasm, iar răspândirea internetului a adus noi oportunităţi, s-a reapucat de scris în 2008, colaborator al unei publicații online, enzine-ul antidotul.ro. În 2011, a revenit la cotidianul în care a debutat. Și a constatat că jurnalismul angajat, cu atitudine, încă nu face rating major, cel puţin în provincie. Prin urmare, a inițiat ANTItudinea, o abordare critică a problemelor civice, găzduită de blogul colectiv madeingalati.ro. Pe acesta îl construieşte ca un viitor portal, o piață publică virtuală - spațiu de manifestare pentru o comunitate care-şi (re)descoperă spiritul combativ.

View all posts by Anghelos

Trackbacks/Pingbacks

  1. FOTO: Polițiști cu prea mult timp liber - Made in Galaţi - 21 octombrie 2014

    […] […]

Leave a Reply