ÎNTREBARE EXCLUSIVĂ: La Galaţi, se măsluiesc cercetările accidentelor rutiere?

Cel mai grav accident din judeţul Galaţi de la începutul anului. Şi totuşi, relatările pornesc de la premize ciudate, care anulează, de exemplu, securitatea unui turist în zona de la Dunăre. Dar şi filmările, în ciuda gravităţii evenimentului, sunt făcute strâns, parcă să nu se vadă locaţia precisă, dar nici poziţia exactă a autovehiculelor.

Acestea sunt premisele de la care am pornit, dar şi tot felul de amănunte nemenţionate sau, dimpotrivă, parcă prea accentuate în presa care a surprins momentul nemijlocit.

Relatări confuze de la faţa locului

În Viaţa liberă, deşi se precizează că microbuzul cu nouă bărbaţi s-a oprit între un TIR parcat „în zona respectivă” şi gardul fostei baze aeriene Aviasan, actualmente baza de agrement Pegasus, principalul amănunt pe care se insistă este că maşina avea „volan pe dreapta”. Nicidecum unde exact se afla tirul!

PresaGalaţi.ro menţioneazî că „dubita de marfă, cu volanul pe partea dreaptă. (…) s-a izbit de un tir parcat. ” Dar în locul respectiv nu este nicio parcare! E doar un şanţ de aprope un metru adâncime în care cu greu a-i putea staţiona un TIR fără să-l răstorni pe-o parte! Plus un copac cu crengile cam joase… Parcarea este abia la 10 m mai în faţă, DINCOLO de poarta bazei aeriene. Mai mult, tirul pare DREPT, neînclinnat în poze, exact ca şi cum ar fi staţionat doar… pe carosabil. (vezi poza de mai jos)

unnamed22

La ProTV, în ciuda cadrelor strânse şi foarte în fugă luate, găsim o declaraţie interesantă a poliţiei. Aurelian Ropotan, purtător de cuvânt la Politţa Rutieră Galaţi, despre microbuzul înmatriculat în Marea Britanie (că poate înţeleg unii acum şi de ce avea volan pe dreapta): „A pierdut controlul directiei, a rulat circa cincizeci de metri pe acostament, dupa care a intrat in coliziune cu un autotren stationat in afara partii carosabile.”

Mai mult însă, pe România TV, voice-overiţa se exprimă foarte tranşant: „Şoferul a pierdut controlul volanului şi a izbit un TIR parcat regulamentar”. Zău? Parcat? Aşa, fără parcare, în nişte boscheţi?…

Nu mai spunem că și la Antena 3 se clamează aceeași adormire la volan a șoferului, nicidecum că s-ar fi putut speria de tirul nesemnalizat apărut brusc pe carosabil și ar fi putut derapa frânând la limtă. Ce să mai amintim de același „tir parcat regulamentar”, ca și cum nici reporterul  angajat de familia Voiculescu n-ar avea minime cunoștințe rutiere…

Detalii care fac diferenţa

Ce este însă de lăudat la cadrele celor de la România TV sunt detaliile ceva mai vizibile, cu numerele de înmatriculare ale maşinilor. Şi, inclusiv detaliile de la min. 0 sec. 17 la sec. 20, de unde ne-am luat şi noi poziţia exactă a TIR-ului, dar şi cele de la min. 0 sec. 30 la sec. 33 de unde reiese cam cât din TIR era… în afara părţii carosabile. Același lucru se poate vedea și într-o captură de pe Antena 3, min. 1 sec. 37

acc2acc1Acc3

Noi nu susţinem că şoferul microbuzului nu este vinovat. Pe de altă parte, nu credem că este chiar pe atât de vinovat pe cât încearcă unii să-l scoată. E adevărat, a luat nişte oameni în caroserie. Dar dacă nu se izbea microbuzul de un TIR staţionat în toiul nopţii pe un drum naţional, într-o zonă neiluminată, fără lumini de poziţie sau triunghiuri reflectorizante şi cel puţin jumătate din lăţime PE partea carosabilă, acei oameni erau și acum nevătămați. Sau poate doar răniți de pe urma unei răsturnări în marginea drumului, sub copaci. Oricum, nu aveam acum cel mai grav accident din judeţul Galaţi pe anul în curs, cu o dubă sfârtecată efectiv de o semiremorcă de TIR!

Unii afirmă că şoferul este posibil să fi adormit la volan. Nimeni nu spune că se poate să se fi speriat şi să fi reacţionat prea brusc, intrând în contraderapaj, când încerca să evite TIR-ul ai cărui catadioptri i-au ieşit brusc în faţă. Nici noi nu ştim, dar putem presupune la fel de bine precum cei care o ţin langa cu adormitul la volan. Doar şoferul însă, când îşi va reveni, va putea spune exact ce a fost.

Pe de altă parte, noi încercăm, atâtea circumstanţe atenuante câte există, să le găsim şi să le subliniem. Fiindcă, oricât de vinovat ar fi un şofer grăbit şi lacom, prea sparte, nemarcate, neiluminate şi abuzate de tot felul de inconştienţi sunt aceste drumuri ca să dăm vina doar pe un amărât. El poate-şi căra lucrătorii de la casa pe care şi-o făcea în satul natal după ani de muncă prin străini. Nu avem nicio cunoştinţă vizavi de cel vinovat, recunoaştem. Dar îi ştim prea bine pe aroganţii din poliţie, administraţie şi politică, promovaţi intens de presă, adesea cu penibilă slugărnicie, ca să nu pornim de start de la prezumţia de vinovăţie în cazul lor. Iar în cazul de faţă, pornim de la prezumţia că ar tolera TIR-ul cine ştie cărei firme ce parchează, la limita nesimţirii, noaptea pe drum naţional.

Presa este şi ea cum este. Terminologia îi dă de gol cunoştinţele în domeniu.Desele reportaje festivist-omagiale, în care ovaţionează tonele de amenzi pentru viteză uitând să întrebe de cele pentru gropi şi lipsa marcajelor, îi trădează obedienţa faţă de autorităţi. Dar noi cu autorităţile avem treabă.

Doar aşa, ca un duş rece pentru presă. Îl mai ţineţi voi minte pe simpaticul purtător de cuvânt Diniţă? Cel căruia îi puneaţi microfoanele în faţă cu atâta abnegaţie? De ce nu-l mai căutaţi şi acum, când a fost dovedit ca un şpăgar ordinar? Şi-a cerut careva scuze pentru toţi anii în care un asemenea om a reprezentat interfaţa dintre autorităţi şi opnia publică prin intermediul presei? N-ar fi oare bine ca jurnaliştii să mai gândească şi cu mintea lor, chiar şi cu riscul de a greşi? Măcar aşa, din când când, de antrenament…

aa_250

Provocare pentru oamenii legii

Vrem să ni se spună clar, public şi argumentat cu planşe foto de la faţa locului că TIR-ul era staţionat regulamentar. Dacă însă nu era aşa dar unii s-au grăbit să dea toată vina în capul „mortului”, vrem să ştim cine va fi sancţionat şi în ce cuantum. Dacă tot a pornit campania „Vaslui” de la suspiciunea că autorităţile şi „oamenii legii” muşamalizează unele aspecte, preferăm să fim noi blamaţi ca Gică contra decât să fi ratat sesizarea unei astfel de situaţii. Din câte ştim noi, pe acea porţiune de drum, oprirea darămite staţionarea sunt interzise, cu atât mai mult în faţa unor indicatoare, cu atât mai mult pe timp de noapte în loc neiluminat!

Mai jos, aveţi un film făcut de noi la faţa locului, ca să vă faceţi o idee cam unde încăpea un TIR în afara părţii carosabile.

Iar cât despre abordările presei cu maşina care avea volan pe DREAPTA deşi era înmatriculată, ce să vezi!, în Marea Britanie – fără comentarii! Doar un îndemn: stimaţi turişti englezi, ocoliţi judeţul Galaţi! Că ăştia vă iau la ochi și vă consideră handicapați de cum vă văd…

https://www.youtube.com/watch?v=liFArtIcWNs

, , , , , , ,

About Anghelos

Mihai Angheluță a debutat în cotidianul gălățean „Viața liberă”, în ultimul an de liceu, intervievand vedete din jazzul autohton la unul dintre primele festivaluri de gen. În anii facultăţii, a colaborat la două posturi de radio locale, ca redactor muzical, realizator de emisiuni și, ocazional, reporter. După licenţierea în filologie, nu a rezistat mai mult de doi ani ca profesor sau traducător. S-a reîntors la presă, fiind angajat redactor plin al „Vieţii libere” între 1999 și 2001. Specializat în investigaţii şi justiție, a evadat adesea în subiecte economice, reportaje, radiografii sociale, recenzii culturale ori spațiul virtual al internetului. Din presa scrisă a trecut la televiziune, fiind aproape un an reporter și realizator de emisiuni la Express TV Galaţi-Brăila. Cum presa a intrat într-un declin după 2000, a mai făcut o ultimă încercare, la un săptămânal sindical, timp de câteva luni. În fina, s-a văzut nevoit să facă o schimbare de domeniu. Cum jurnalismul e singura ocupație pe care a practicat-o cu entuziasm, iar răspândirea internetului a adus noi oportunităţi, s-a reapucat de scris în 2008, colaborator al unei publicații online, enzine-ul antidotul.ro. În 2011, a revenit la cotidianul în care a debutat. Și a constatat că jurnalismul angajat, cu atitudine, încă nu face rating major, cel puţin în provincie. Prin urmare, a inițiat ANTItudinea, o abordare critică a problemelor civice, găzduită de blogul colectiv madeingalati.ro. Pe acesta îl construieşte ca un viitor portal, o piață publică virtuală - spațiu de manifestare pentru o comunitate care-şi (re)descoperă spiritul combativ.

View all posts by Anghelos

2 Responses to “ÎNTREBARE EXCLUSIVĂ: La Galaţi, se măsluiesc cercetările accidentelor rutiere?”

  1. anonim Says:

    Da,se masluiesc…si m-am exprimat indulgent,prin acest ,,masluiesc”…

    Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. DUBIOS! ► Alt ACCIDENT ciudat despre care POLIȚIA TACE când nu vorbește în ȘOAPTĂ - Made in Galaţi - 7 septembrie 2016

    […] Citește și ÎNTREBARE EXCLUSIVĂ: La Galaţi, se măsluiesc cercetările accidentelor rutiere? […]

Leave a Reply