O-Poziție MiG: Orașul Roșu – Stan asfaltează cu sârg pe contractele PSD

19 martie 2014

Administrație, ANTItudinea

Cine crede că după alegerea ca primar Marius Stan era realmente supărat că Dumitru Nicolae i-a lăsat „moştenire” 2,000 de borduri? Foarte bine că i le-a lăsat! Să aibă ce vopsi în roșu și alb – fără albastru, că-și mai amintește alegătorul microbist de Ciofoaia și Adamescu și se lasă cu huo!… La fel de tare s-a „supărat” Marius Stan și că moș Nicolae i-a lăsat în galoșii uitați sub cuierul-pom din birou un contract-cadou de asfaltare cât pentru jumătate de mandat!

Ecosal – regii de fațadă ai asfaltului

4Așa cum scriam aici, fostul primar a dat startul contractelor cu asfalt, prin Ecosal, în 2010. Întâi 5.500 de tone, apoi 7.000, iar în mai 2012, fix înainte de alegeri,de la 900 și 32.000 de tone, dar și o durată de contract de doi ani! Cum spuneam în articolul precedent, e o cantitate suficientă să asfaltezi Brăilei și Domnească la un loc, de la ieșirea spre Tecuci până în bariera Traian, de vreo 6-7 ori.

Rețeta „sifonării” banilor publici este simplă. Se dau Ecosalului în grijă niște lucrări pentru care, să recunoaștem, nu are calificare. Una e să torni la lopată niște asfalt peste niște gropițe de pe trotuar sau lângă rigole, compactând cu rola manuală. Și alta e să asfaltezi bucăți întregi de stradă sau sensuri giratorii, cu basculante, utilaje mastodont și compactoare de șantier. Cum „sare” Ecosalul de la un nivel operațional la altul nu știe nimeni. În contracte scrie doar „furnizare beton asfaltic (mixturi asfaltice) și a emulsiei aferente pentru reparații îmbrăcăminți rutiere”. Ca și cum acestea sunt doar aduse la marginea străzii iar mai departe se ocupă gunoierii.

2Prin această metodă se elimină controlul consilierilor asupra oportunității și valorii totale a lucrărilor. Fiindcă e absolut clar că trebuie plătite și lucrările de asfaltare propriu-zisă, nu doar furnizarea materiei prime. Oricine a fost de față când s-au refăcut porțiunile dintre Potcoava și Hotel Galați sau de la Ultimul Leu ori, recent, de la sensul giratoriu către Tecuci și din fața bisericii din apropiere a putut observa că utilajele și operatorii calificați purtau însemnele TANCRAD și doar pălmașii, necalificați, cele ale ECOSAL. Adică, „regii asfaltului” erau la munca de jos.

Bineînțeles, există și pentru sumele plătite pe manoperă acoperire. O licitație prin care ECOSAL, având obiectul de activitate „servicii de salubritate”, închiriază „utilaje pentru construcții și alte lucrări publice”… Câștigată, evident, de aceeași firmă care a câștigat și furnizarea de asfalt. Ca să nu bată la ochi…

Ieftini la calitate dar scumpi la tonaj

Pe lângă faptul că tonajele achiziționate sunt imense raportat la cât ar pretinde niște biete reparații, plombări de străzi etc., nici calitatea asfaltului nu credem că e ceea ce trebuie. Pornind de la cea ce spune standardul în domeniu, avem și două argumente pe care oricine le poate constata la… crăpătura asfaltului, cum se spune.

3În standardul român de specialitate, respectiv SR 174-1-2009, la pagina 2, în tabelul 1, se poate vedea că betonul asfaltic BA 16 este permis străzilor din categoria I-a doar ca o a treia opțiune, sub forma sa modificată, BA 16 m. Primele două opțiuni abundă de MASF-uri, mixturi asfaltice stabilizate cu fibre, ca să nu „fugă” asfaltul la temperatură și sub sarcină mare și frecventă, mai pe înțelesul tuturor. Ei bine, acest BA 16 m a fost contractat doar pentru o optime din cantitatea totală. Restul sunt BA 16 ordinar (pentru străzi secundare și terțiare) și BA 8 (pentru trotuare).

Argumentele că ceea ce s-a folosit la grandioasele asfaltări de pe Brăilei și din sensurile giratorii de trafic intens ale Galațiului nu e ceea ce trebuie constau în ceea ce simțiți și dumneavoastră sub roțile mașinilor. Respectiv denivelări formate peste noapte în zonele solicitate din preajma intersecțiilor și a trecerilor de pietoni. Să nu uităm că pe Brăilei s-au făcut ulterior prelevări de asfalt pentru a se vedea cauza denivelărilor formate. Ați mai auzit de vreo rezoluție? Mai mult, același asfaltator, TANCRAD, sub diriguirea nemților de la MaxBoegl, au asfaltat Oțelarilor-Stadionului-Frunzei-Asachi cu MASF 16 (scrie și pe panourile de sumar al lucrărilor) nu cu vreun BA, fie el și „modificat cu pudretă de cauciuc și polimeri”, cum prețios se exprimă documentele Primăriei.

Se pune acum problema următoare: n-or fi Brăilei și cele mai aglomerate intersecții ale orașului de categoria I-a? Sau poate trebuiau neapărat puse în valoare contractele lăsate cu limbă de lemn și de deces electoral de către fostul primar cu nici o lună înainte de alegeri chiar dacă acestea achiziționau niște materiale de calitate inferioară?…

Să dăm beton moale și pesedist la tot orașul!

4Pentru că acesta e numele tehnico-științifico-birocratic al maglavaisului dubios ce se așterne cu sârg în sensurile giratorii gălățene: beton asfaltic. Prin metodele de achiziții publice descrise mai sus, e vădită intenția ca lucrurile să fie netransparente, ca acele comisii de licitație să nu răspundă în fața CL, a aleșilor cetățenilor. Ci doar în fața CA-ului de la ECOSAL, firmă condusă de omul primarului, Ionuț Pucheanu, secondat de directorul tehnic fost plin, eternul Ion Ionescu.

Iar primarul, deși putea să diminueze la minimele din contracte cerințele, comandând furnizarea și turnarea de asfalt doar acolo unde era strict necesar, a preferat să ordone reparații de amploare care s-ar fi pretat la adevărate licitații de refacere străzi. Doar că atunci competiția era una mult mai transparentă și apropiată de costurile reale și rezonabile, cum au fost licitațiile pentru Oltului și Eroilor, când kilometrul de stradă costa în jur de 200 de mii de euro cu tot cu refacerea fundației. Iar defectele de execuție s-au perpetuat și la lucrările din prezent, nu-i nicio diferență în afară de preț, sensul giratoriu din Micro 13 stă şi acum mărturie.

Pe-a cui partitură joacă fotbalistul din glezne?

5

Care o fi motivația primarului Marius Stan de a „juca” pe niște contracte licitate și atribuite dubios de edilii pesediști, cu câteva zile înainte de alegeri? Probabil că i-o fi păsând de mașinile cetățenilor, după cum se vede în imaginea alăturată, surprinsă cu două zile în urmă pe centura orașului, fără presemnalizare luminoasă, fără indicator de ocolire a lucrării sau reducere a vitezei, fără nicio urmă de respect pentru contribuabili…

Sau poate o fi adevărat că primarul Stan a reevaluat PSD-ul, cum spun unii. Iar TANCRAD este o firmă lipită ca timbrul de scrisoare de partidul roșu, mai ales când vine vorba de legăturile acesteia cu pesedistul Bunea Stancu. Să nu uităm că recent însuși Marius Stan a reevaluat PNL-ul din care a candidat și l-a trecut în categoria formațiunilor bolșevice…

Așadar, să fie oare adevărat zvonul că, pe sub masa de consiliu local, un fotbalist își freacă voios adidașii, pumeții sau ce nike-lați o mai fi având de pantofii hârșiți și dați cu toate alifiile ai „tovarășilor” pesedei? Lume rea și bârfitoare, cu siguranță! Doar că-i Noul Galați prea mic – „câteva mese”, vorba maestrului Dinică…

, , , , , , , , , ,

About Anghelos

Mihai Angheluță a debutat în cotidianul gălățean „Viața liberă”, în ultimul an de liceu, intervievand vedete din jazzul autohton la unul dintre primele festivaluri de gen. În anii facultăţii, a colaborat la două posturi de radio locale, ca redactor muzical, realizator de emisiuni și, ocazional, reporter. După licenţierea în filologie, nu a rezistat mai mult de doi ani ca profesor sau traducător. S-a reîntors la presă, fiind angajat redactor plin al „Vieţii libere” între 1999 și 2001. Specializat în investigaţii şi justiție, a evadat adesea în subiecte economice, reportaje, radiografii sociale, recenzii culturale ori spațiul virtual al internetului. Din presa scrisă a trecut la televiziune, fiind aproape un an reporter și realizator de emisiuni la Express TV Galaţi-Brăila. Cum presa a intrat într-un declin după 2000, a mai făcut o ultimă încercare, la un săptămânal sindical, timp de câteva luni. În fina, s-a văzut nevoit să facă o schimbare de domeniu. Cum jurnalismul e singura ocupație pe care a practicat-o cu entuziasm, iar răspândirea internetului a adus noi oportunităţi, s-a reapucat de scris în 2008, colaborator al unei publicații online, enzine-ul antidotul.ro. În 2011, a revenit la cotidianul în care a debutat. Și a constatat că jurnalismul angajat, cu atitudine, încă nu face rating major, cel puţin în provincie. Prin urmare, a inițiat ANTItudinea, o abordare critică a problemelor civice, găzduită de blogul colectiv madeingalati.ro. Pe acesta îl construieşte ca un viitor portal, o piață publică virtuală - spațiu de manifestare pentru o comunitate care-şi (re)descoperă spiritul combativ.

View all posts by Anghelos

Trackbacks/Pingbacks

  1. BATJOCURĂ / Campanie de CÂRPEALĂ în campania ELECTORALĂ - Made in Galaţi - 4 aprilie 2016

    […] cum notam încă de acum doi ani, „moș Nicolae i-a lăsat lui Stan, în galoșii uitați sub cuierul-pom din birou, un contract-cadou …!” Iar cu dibăcia-i binecunoscută, actualul la primar mai are puțin și-l „varsă” inclusiv […]

Leave a Reply