O-Poziţie MiG: Salvaţi traficul în Galaţi – Sensul giratoriu, o ruletă rusească?

28 noiembrie 2013

ANTItudinea, General

Un accident s-a petrecut în acestă seară la unul dintre cele mai controversate sensuri giratorii din oraş. Deşi nu te-ai aştepta ca în acea zonă să se circule nebuneşte, au fost implicate trei maşini, din care două au trebuit luate pe platformă. Dar şi doi dintre şoferi au avut nevoie de intervenţia SMURD. Noroc că trecerea de pietoni până la care au ricoşat autoturismele era necirculată în acel moment.

P1040489

Accidentul s-a petrecut la sensul giratoriu construit pentru accesul la Kaufland 3. Un Hyundai Accent venit în viteză dinspre Ţiglina IV a lovit din spate un Volkswagen Polo oprit să dea prioritate la sensul giratoriu. L-a lovit atât de tare încât VW-ul a împins din spate un alt autoturism, o Skoda Ovctavia combi, până la trecerea de pietoni aflată după intersecţie. Din fericire, pe aceasta nu traversa nimeni în acel moment.

P1040486

După impactul cu Volkswagenul, Hyundaiul s-a oprit pe insula sensului giratoriu, cu partea dreaptă faţa avariată profund şi airbagul de la şofer deschis. VW-ul a fost şi el şifonat bine, având partea din faţă distrusă în partea şoferului, cu radiatorul spart şi airbagul deschis. Ambii şoferi, cel din Hyundai şi cel din VW au avut nevoie de îngrijiri în ambulanţa SMURD, şoferul Octaviei alegându-se doar cu sperietura.

Maşina care a provocat accidentul are număr de înmatriculare austriac. Celelalte două sunt înmatriculate în Galaţi şi n-au decât vina de a fi oprit corect, la marginea sensului giratoriu, pentru a acorda prioritate.

Sensul giratoriu şi siguranţa traficului

P1040496

La cât de multe accidente se petrec în sensul giratoriu dirijat şi cu mult mai mult spaţiu de manevră, de la Inelul de Rocadă, se naşte întrebarea dacă o asemenea soluţie este potrivită în locurile aglomerate. Şi cu atât mai mult dacă nu devine chiar periculoasă în zone strâmte, cum este intersecţia de la Kaufland 3, sau cu vizibilitate proastă, cum sunt cele de la ieşirea spre Tecuci sau Hotel Magnus.

P1040485

În astfel de sensuri giratorii făcute „în loc”, precum cel din imagini şi cel de la ieşirea spre Tecuci, un şofer care uită să semnalizeze sau un pieton grăbit pe una din trecerile învecinate pot provoca un dezastru în fracţiuni de secundă. În giratoriile cu vizibilitate proastă, cum e şi cel de pe Oţelarilor, întunericul sau, dimpotrivă, farurile orbitoare ale celorlalţi pot uşor deruta un şofer mai puţin atent sau neexperimentat.

Nu în ultimul rând, sensul giratoriu în discuţie, cel de la Kaufland 3, este poziţionat asimetric, deplasat înspre partea blocurilor de vizavi de Kaufland. Iar dacă respecți neabătut banda 1, la coborârea din Ţiglina 4, „ştergi” pietonii de pe zebra paralelă cu drumul, poziţionată la intrarea în supermarket. S-ar impune astfel o întrebare: după executare, sensul giratoriu a fost inspectat de vreo autoritate rutieră, poliţist, careva? Şi dacă da, respectivul mai poate susţine că are minime cunoştinţe de geometrie în plan, care se predau în clasa a cincea?

Intersecţii la voia întâmplării

Nu cumva aceste sensuri giratorii sunt doar o modalitate prin care municipalitatea se spală pe mâini de siguranţa şi fluidizarea traficului şi îi lasă pe soferi, dar şi pe pietoni, la voia întâmplării şi a norocului? Nu cumva municipalitatea e incapabilă să monteze semafoare cu „undă verde”, care să fluidizeze traficul şi atunci, ca să scape de bătăi de cap, preferă sensurile giratorii, cheltuind astfel şi bani cu nemiluita pentru amenajarea lor?

P1040487

Ce vină are un şofer tamponat în sensul giratoriu de un altul care nu i-a acordat prioritate? Ce vină au pietonii siliţi să alerge bezmetic, să-şi salveze oasele din calea maşinilor accelerând frenetic la ieşirea din giratorii ca Inelul de Rocadă, IVAS sau Kaufland 3? Dar, mai ales, cu ce contribuie edilii şi poliţia rutieră la prevenţia şi protecţia contra accidentelor?

Poate că evenimentul din seara asta e un punct de la care edilii ar putea porni într-o gândire unitară şi eficientă a traficului din Galaţi. Poate că poliţia rutieră ar trebui să depăşească stadiul de „vânători de amenzi”, cu radarul aşezat ilegal, pe contrasens, în lungul bulevardelor largi, unde pericolele sunt mici şi şoferii mai „sar” cu 10-15 km/h ca să recupereze din timpul pierdut în intersecţiile haotice. Poate că ar fi cazul să conştientizăm că următoarea victimă fără vină am putea fi oricare dintre noi.

P1040492

Poate că înşişi şoferii ar trebui să nu mai lase doar „aleşii” să se preocupe de bunul mers al traficului. Poate că ar fi cazul să nu mai „căscăm gura” neputincioşi  la accidente, ci să „facem gură” pentru măsuri care să ducă la rărirea lor. Poate că ar fi momentul unei organizaţii prin care să se reprezinte, chiar şi numai la nivel local. Şi vom scrie despre astea curând, staţi pe-aproape.

, , , , , , , , ,

About Anghelos

Mihai Angheluță a debutat în cotidianul gălățean „Viața liberă”, în ultimul an de liceu, intervievand vedete din jazzul autohton la unul dintre primele festivaluri de gen. În anii facultăţii, a colaborat la două posturi de radio locale, ca redactor muzical, realizator de emisiuni și, ocazional, reporter. După licenţierea în filologie, nu a rezistat mai mult de doi ani ca profesor sau traducător. S-a reîntors la presă, fiind angajat redactor plin al „Vieţii libere” între 1999 și 2001. Specializat în investigaţii şi justiție, a evadat adesea în subiecte economice, reportaje, radiografii sociale, recenzii culturale ori spațiul virtual al internetului. Din presa scrisă a trecut la televiziune, fiind aproape un an reporter și realizator de emisiuni la Express TV Galaţi-Brăila. Cum presa a intrat într-un declin după 2000, a mai făcut o ultimă încercare, la un săptămânal sindical, timp de câteva luni. În fina, s-a văzut nevoit să facă o schimbare de domeniu. Cum jurnalismul e singura ocupație pe care a practicat-o cu entuziasm, iar răspândirea internetului a adus noi oportunităţi, s-a reapucat de scris în 2008, colaborator al unei publicații online, enzine-ul antidotul.ro. În 2011, a revenit la cotidianul în care a debutat. Și a constatat că jurnalismul angajat, cu atitudine, încă nu face rating major, cel puţin în provincie. Prin urmare, a inițiat ANTItudinea, o abordare critică a problemelor civice, găzduită de blogul colectiv madeingalati.ro. Pe acesta îl construieşte ca un viitor portal, o piață publică virtuală - spațiu de manifestare pentru o comunitate care-şi (re)descoperă spiritul combativ.

View all posts by Anghelos

2 Responses to “O-Poziţie MiG: Salvaţi traficul în Galaţi – Sensul giratoriu, o ruletă rusească?”

  1. Marius Says:

    Mihai, daca iti spun ca soferul de pe Hyundai avea alcoolemia 0,9, iti mai trece supararea? :)) Daca si ala e sens giratoriu fara vizibilitate, atunci…

    Reply

    • Anghelos (Mihai Angheluță) Says:

      Nu stiu daca, din punctul de vedere a ceeace am vrut sa spun in articol, alcoolemia face vreo diferenta. Cu zoomul am reusit sa vad prin geamul ambulantei ca politistii nu erau deloc incantati de ce au descoperit la etilotest aseara. Plus ca am auzit-o vorbind si pe domnisoara din Polo cand a coborat din masina SMURDului si a luat-o mama ei in brate, venita cu sufletul la gura… Ideea e ca o astfel de intersectie, prost gandita dar si mai prost executata, nu ofera nicio protectie nevinovatilor, cum erau ceilalti doi soferi, nu cel care a provocat accidentul, dar si pietonilor, atunci cand lucruri nesabuite se intampla. Ca, deh!, asta-i viata, se mai intampla.Acea intersectie eu, cu 15 ani de permis si vreo 300 de mii in bord, o vad ca pe un pericol public, un rezultat al nepasarii autoritatilor care ACOLO, in mod special, trebuiau sa puna un semafor. In rest, sunt o multime de locuri unde sunt puse semafoare si ar fi mers lejer un giratoriu… Dar, deh, competenta a ajuns floare rara…

      Reply

Leave a Reply