Să se confişte maşinile primesc. Dar şi drumurile!

10 mai 2013

General

Ponta nu uită doar ce le-a promis alegătorilor încă din faza de protestanți care i-au adus partidul și coaliția la putere. Pare că-și uită și meseria de bază, jonglând aiuristic cu prevederi constituționale fundamentale, într-o logică juridică de nivel Boc.

Pretinzând că „avem o mare problemă de implementare a autorităţii legii rutiere”, se declară pentru „o înăsprire a legislaţiei”, insistând chiar pentru „upgradări ale abordării unor drepturi fundamentale, cum e dreptul de proprietate.” Și-i dă înainte cu ideea sechestrării şi confiscării bunurilor provenite din infracţiuni, ca și cum un accident soldat cu vătămare corporală sau ucidere din culpă ar avea aceeași gravitate ca traficul de persoane, jaful sau alte infracțiuni grave în care se folosesc autovehicule.

Dincolo de argumentele de (ne)constituționalitate, rezervate celor mult mai competenți în domeniu, cred că Ponta are dreptate. Chiar avem o mare problemă cu autoritatea legislației rutiere. Un întreg articol din Codul Rutier este foarte rar utilizat, iar când se aplică vizează doar „cățeii”, statul dându-se „dulău” doar pe stradă, nu și-n propria curte.

Fila neaplicată a Codului Rutier

Prin atitudinea sa, copilotul ajuns premier demonstrează că fie îi crede pe cetățeni proști și buni de plată chiar și când statul greșește, fie că nu a trecut de clasele primare (I-IV) ale culturii în domeniul rutier. Articolul 105 din Codul Rutier (OUG 195/2002 republicată) prevede contravenții care se sancționează cu amenzi din clasa a V-a de sancțiuni, adică sume de la 1500 la 7500 de lei.

Administratorul drumului, fie el autoritate locală sau companie națională de drumuri, poate fi astfel sancționat pentru SEMNALIZARE NECORESPUNZĂTOARE, inclusiv a obstacolelor sau lucrărilor de pe drumul public, dar și pentru NEASIGURAREA STĂRII DE VIABILITATE A PĂRȚII CAROSABILE la standardele în vigoare. Standarde europene mai nou, nu?

Aceleași amenzi sunt prevăzute pentru amplasarea în zona drumului public de dispozitive care pot fi confundate cu indicatoarele ori instalațiile de semnalizare rutiera, pentru construcții, instalații sau alte obstacole ce limitează vizibilitatea. Cum ar fi reclamele ce dau să-ți intre în ochi, buticurile pe bordură și sensurile giratorii dincolo de care nu vezi de la volan.

Instituirea de restricții de circulație pe drumurile publice fără avizul poliției rutiere (gen debandada de la Inelul de Rocadă, când s-au schimbat regulile pentru câteva ore), nerespectarea termenelor pentru executarea de lucrări în zona drumului public (să fie ISPA și alte modernizări sănătoase la cât au durat) și neaducerea drumului CEL PUȚIN la starea inițială ar trebuie “taxate” cu același nivel de sancțiuni.

Tot la această clasă “gimnazială” de sancțiuni sunt prevăzute și NEEFECTUAREA DE AMENAJĂRI RUTIERE DESTINATE CIRCULAȚIEI PIETONILOR, BICICLIȘTILOR, vehiculelor cu tracțiune animală și calmării (sic!) traficului, dar și NEÎNDEPLINIREA OBLIGAȚIEI DE ÎNTREȚINERE A DRUMULUI PUBLIC PE TIMP DE IARNĂ, potrivit reglementărilor în vigoare.

ponta1

Lecţia rusească şi ruleta românească

Filmulețele de pe YouTube au consacrat șoferii ruși în materie de conducere în afara oricărui spirit de prevedere, ba adesea chiar fără instinct de conservare. Și totuși, rușii se pot considera niște șoferi norocoși. Dacă vă uitați cu atenție, majoritatea covârșitoare a drumurilor lor, inclusiv în orașe, sunt mult, mult peste ale noastre. Inclusiv iarna.

Dacă ar avea drumurile înguste ale României, cu gropile, curbele care „varsă” și indicatoarele ascunse în frunziș specifice, vă dați seama că nu mai rămâne ruși nici cât să închidă gazul în urmă, cu atât mai puțin dacă s-ar descoperi un zăcământ de votcă peste hotare?

În România, șansa ca instituțiile statului să fie amendate când încalcă legea e aproape aceeași cu a decesului la o ruletă rusească după ce s-a scos glonțul din butoiaș. În iarna 2012-2013, iarnă grea și cu Dumitru Nicolae încă sforăind la butoane, s-au dat doar patru (4) sancțiuni autorităților gălățene pentru nedeszăpezire și gropi.

Să facem schimb dacă vă ţine! 

Statisticile poliției plasează viteza pe locul patru, cu doar 15% pondere în rândul cauzelor accidentelor rutiere. Iar numărul acestora nu a scăzut, cu toate radarele de ultimă generație pe Logane la preț de Merț.

Dacă premierul confiscă mașinile când se încalcă legea, să confiste și șoferii drumurile până când sunt aduse la „standardele în vigoare”! Să nu mai aibă ce căuta poliția, autoritatea rutieră și alți boschetari cu legitimație pe străzile și drumurile neîntreținute „la standardele în vigoare”.

Stați liniștiți în birourile voastre că vă chemăm noi dac-avem vreo problemă, gen accident. Sau dacă ne dau banii afară din mașini…

, , , ,

About Anghelos

Mihai Angheluță a debutat în cotidianul gălățean „Viața liberă”, în ultimul an de liceu, intervievand vedete din jazzul autohton la unul dintre primele festivaluri de gen. În anii facultăţii, a colaborat la două posturi de radio locale, ca redactor muzical, realizator de emisiuni și, ocazional, reporter. După licenţierea în filologie, nu a rezistat mai mult de doi ani ca profesor sau traducător. S-a reîntors la presă, fiind angajat redactor plin al „Vieţii libere” între 1999 și 2001. Specializat în investigaţii şi justiție, a evadat adesea în subiecte economice, reportaje, radiografii sociale, recenzii culturale ori spațiul virtual al internetului. Din presa scrisă a trecut la televiziune, fiind aproape un an reporter și realizator de emisiuni la Express TV Galaţi-Brăila. Cum presa a intrat într-un declin după 2000, a mai făcut o ultimă încercare, la un săptămânal sindical, timp de câteva luni. În fina, s-a văzut nevoit să facă o schimbare de domeniu. Cum jurnalismul e singura ocupație pe care a practicat-o cu entuziasm, iar răspândirea internetului a adus noi oportunităţi, s-a reapucat de scris în 2008, colaborator al unei publicații online, enzine-ul antidotul.ro. În 2011, a revenit la cotidianul în care a debutat. Și a constatat că jurnalismul angajat, cu atitudine, încă nu face rating major, cel puţin în provincie. Prin urmare, a inițiat ANTItudinea, o abordare critică a problemelor civice, găzduită de blogul colectiv madeingalati.ro. Pe acesta îl construieşte ca un viitor portal, o piață publică virtuală - spațiu de manifestare pentru o comunitate care-şi (re)descoperă spiritul combativ.

View all posts by Anghelos

Comments are closed.